Itt hasznos alapinformációkat és fontos tippeket talál a járművek aktívszén-tartályával kapcsolatban.
AZ AKTIVÁLT SZÉN KANNISZTER ALAPELVEI: ALAPELVEK
A lambda-vezérlés bevezetése óta a katalizátoros járműveken a járművek minden káros anyag-kibocsátása törvényi szabályozás alá esik.
Ez magában foglalja az üzemanyagok (szénhidrogének) elpárologtatását is az üzemanyagtartályból. Mivel ezek az úgynevezett illékony szénhidrogének nem juthatnak be a légkörbe, fel kell őket fogni és tárolni újrafelhasználás céljából. A törvényi előírások betartása érdekében itt üzemanyag-gőzök visszatartó és visszavezető rendszereit alkalmazzák. Ennek a rendszernek az egyik fontos eleme az aktívszén-tartály.
1 üzemanyagtartály, 2 légtelenítő vezeték, 3 aktívszén-tartály, 4 recirkulációs vezeték, 5 tartály légtelenítő szelep, 6 légtömeg-érzékelő, 7 fojtószelep, 8 légbeszívó rész
AZ AKTIVÁLT SZÉN KANNISZTER MŰKÖDÉSI ELVE: FUNKCIÓ
Az aktívszén-tartály a nyomáskiegyenlítő vezetéken keresztül csatlakozik a tartály légtelenítőjéhez, és a hő hatására elpárolgó üzemanyag felfogására és tárolására szolgál.
Az időzített szelep a szívócső és az aktívszén-tartály közötti összekötő csőben található. Amint a lambda-vezérlés aktív, az időzített szelep működésbe lép, és a szívócső és az aktívszén-tartály közötti vezeték felszabadul. A szívócsőben lévő vákuum hatására a környezeti levegő az aktívszén-tartály nyílásán keresztül szívódik be. A beszívott levegő átáramlik az aktív szénen, és a felfogott tüzelőanyagot a motorhoz vezeti, hogy keverék képződjön. Mivel a rendszer befolyásolja a keverék összetételét, csak akkor válik aktívvá, ha a lambda vezérlés működik.
Időzítő szelep
AKTÍV SZÉN KANNISZTER HIBA: TÜNETEK
Hibajelenségek meghibásodás esetén:
- Pl. P0441 hibakód: A tartály légtelenítő rendszer áteresztőképessége hibás
- A motor nem jár egyenletesen
- Benzinszag a kiáramló üzemanyaggőzök miatt
- Nincs vezérlés a vezérlőegység által
- Hibás időzített szelep
- Mechanikai sérülés (baleset)
- Hibás vonalak
AZ AKTIVÁLT SZÉN KANNISZTER ELLENŐRZÉSE: HIBAELHÁRÍTÁS
- Ellenőrizze, hogy az aktívszén-tartály nem sérült-e.
- Ellenőrizze, hogy a tömlők, vezetékek és csatlakozások nem sérültek-e, és győződjön meg arról, hogy megfelelően vannak rögzítve/felszerelve.
- Ellenőrizze az időzített szelep sérülését.
- Ellenőrizze, hogy az időzített szelep elektromos csatlakozásai nem sérültek-e, és megfelelően vannak-e felszerelve.
- Ellenőrizze a földelést és a feszültségellátást. Ehhez távolítsa el az időzített szelep csatlakozóját. Amikor a motor üzemi hőmérsékleten van, a feszültség kb. 11 – 14 V-nak kell lennie (a motornak melegnek kell lennie ahhoz, hogy a lambda vezérlés aktív legyen, különben nem lehet működtetni az időzített szelepet).
- Ellenőrizze az oszcilloszkóppal: Csatlakoztassa az oszcilloszkóp mérővezetékét az időzített szelep testvezetékéhez.
- Állítsa be a mérési tartományt, X-tengely = 0,2 másodperc, Y-tengely = 15 V.
Időzített szelep kioldása