1.A KIPUFOGÓGÁZ-UTÓKEZELÉS KIALAKÍTÁSA ÉS FUNKCIÓJA: ALAPOK
A kipufogógázok utókezelése azokat a folyamatokat jelenti, amelyek mechanikusan, katalitikusan vagy kémiailag tisztítják a kipufogógázokat, miután azok elhagyták az égésteret.
Az utókezeléssel az égés során keletkező szennyező anyagokat ártalmatlan kipufogógázokká alakítják. A kipufogógáz-utókezelő alkatrészek közé tartoznak a katalizátorok és a részecskeszűrők. Ma már mindkét alkatrész közvetlenül befecskendezéses benzinmotorra és dízelmotorra is felszerelhető.
Például a következő rendszerek telepíthetők a kipufogórendszerbe a szennyező anyagok csökkentése érdekében:
Benzinmotor
- Háromutas katalizátor
- NOx-elnyelő (sovány égésű motorok)
- Otto részecskeszűrő (közvetlen befecskendezésű motorok)
Dízel motorok
- Oxidációs katalizátor
- Részecske szűrő
- NOx abszorber
- SCR katalizátor
Katalizátor
A hagyományos benzinmotorokban manapság általában használt katalizátor a vezérelt háromutas katalizátor. A katalizátor feladata, hogy az üzemanyag égési folyamatából származó szennyező anyagokat kémiai reakcióval nem mérgező kipufogógázokká alakítsa. A motorvezérlő egységgel és a lambda érzékelővel együtt a levegő/üzemanyag keverék pontosan szabályozott, így a katalizátor csökkenteni tudja a szennyező anyagokat. A katalizátorok optimális működési hőmérséklet-tartománya 400-800°C
TERVEZÉS
A katalizátor egy méhsejt alakú kerámia vagy fém testből áll, több ezer csatornával. A csatornákra alumínium-oxidból készült közbenső réteget (mosóréteget) visznek fel, amely körülbelül 7000-szeresére növeli a felületet. Ezenkívül egy katalitikus réteg nemesfémekkel, ródiummal, palládiummal és platinával van gőzzel leválasztva a közbenső rétegen. A rozsdamentes acél házban a katalizátort egy szigetelő szőnyeg rögzíti a helyére, amely egyúttal kompenzálja a hőtágulást.
ÜZEMMÓD
A motorból származó káros kipufogógázok a kipufogócsonkon keresztül a katalizátorba jutnak, és a kerámia vagy fém hordozó csatornáin keresztül áramlanak. Kémiai reakció indul el, amikor a kipufogógázok érintkeznek a katalitikus réteggel.
A szén-monoxid és a szénhidrogének a nemesfém platinán és palládiumon szén-dioxiddá oxidálódnak, a nitrogén-oxidok pedig ródiumon nitrogénné (N2) redukálódnak. A háromutas katalizátor kifejezés azt jelenti, hogy három kémiai átalakítás megy végbe egyidejűleg egymás mellett, amint elérjük az üzemi hőmérsékletet. Így a szén-monoxid (CO), a szénhidrogének (HC) és a nitrogén-oxidok (NOx) nitrogénné (N2), szén-dioxiddá (CO2) és vízzé (H2O) alakulnak.
A katalizátor működését a katalizátor mögött egy második lambda érzékelő, más néven oxigénérzékelő figyeli. Ez az oxigénérzékelő méri a kipufogógáz-áram oxigéntartalmát, és továbbítja a mért értéket a vezérlőegységnek. A vezérlőegység összehasonlítja az upstream (előtti) és downstream (utáni) katalizátor érzékelők értékeit, hogy értékelje a konverter működését. Ha mindkét érték közel azonosan magas, akkor arra lehet következtetni, hogy a katalizátor alacsony oxigéntároló kapacitással rendelkezik, vagyis a katalizátor hibás.
Tovább a teljes cikkre a Hella Techworld oldalán. Teljes cikk olvasása 7-10 perc , egy angol nyelvű videó a katalizátorokról és egy a diesel részecskeszűrőkről.
A Faurecia kipufogó alkatrészeket megtalálja webáruházunk Online Katalógusára kattintva a megfelelő autótípust és évjáratot kiválasztva cikkszám alapján kérje ajánlatunkat elérhetőségeinken !