Kialakítás és funkció
Az NOx érzékelő egy szondából és egy vezérlőegységből áll. Kábelkötegen keresztül ezek szorosan össze vannak kötve egymással, hogy egy egységet képezzenek. Ez az érzékelő egység a kipufogógáz-rendszerbe van beépítve, és a kipufogógáz áramlásában lévő nitrogén-oxidok felismerésére szolgál.
Az NOx-érzékelő fontos eleme az NOx-kibocsátás csökkentését szolgáló utókezelő rendszernek, amelyet a karbamid-alapú SCR-rendszerrel (szelektív katalitikus redukció) felszerelt dízeljárművekben használnak. Az érzékelő lehetővé teszi a szigorú kibocsátási értékek betartását az Euro 5 normától kezdve. Következésképpen az NOx-érzékelő garantálja az AdBlue optimális adagolását a motorrendszerben, így hatékonyan csökkenti a környezetre káros nitrogén-oxidokat.
Ha az SCR rendszerben van egy felfelé és egy lefelé irányuló NOx-érzékelő, akkor a lefelé irányulónak az a feladata, hogy figyelje az SCR katalizátor hatását.
Sematikus ábra.
A dízelmotor futásából származó kipufogógáz-áram a dízel oxidációs katalizátorba (DOC), majd a dízel részecskeszűrőbe (DPF) jut. Ha a DPF részecskeszűrő terhelése elér egy bizonyos értéket, akkor a tisztítást el kell végezni.
Az ilyen részecskeszűrő regenerációt a megfelelő magasabb szintű rendszervezérlő egység automatikusan elindítja és felügyeli. Ráadásul az SCR rendszerrel (szelektív katalitikus redukció) felszerelt járműveket úgy lehet felszerelni, hogy csökkentsék a nitrogén-oxid mennyiségét.
Redukálószer (AdBlue) szisztematikus hozzáadásával a kipufogógáz-rendszerhez reakció megy végbe, melynek eredményeként a nitrogén-oxidok (NOx) nitrogénné (N2) és vízzé (H2O) alakulnak. Ezenkívül egy tisztító katalizátorral (ASC) kombinálva a felesleges ammónia (NH3) nitrogénné (N2) alakítható.